آیا میدانید بهترین لکه بر فرش چیست؟ آیا می دانید روش تمیزکردن هرنوع لکه ایجاد شده بر روی فرش چیست؟ برخی از راه کارها و موادی که ما برای تمیز کردن لکه ها بعنوان لکه بر فرش استفاده میکنیم می توانند اوضاع را بدتر کرده و لکه را وسعت دهند. ما امروز در بایو سلامت در مورد لکه بر فرش و روش های پاک کردن انواع لکه ها را برایتان توضیح می دهیم تا بتوانید به راحتی لکه ها را از روی فرش پاک کنید.

آیا همه ی لکه ها از روی فرش پاک می شوند؟
درحقیقت هیچ راه ثابت و صد درصدی برای از بین بردن کثیفی و لکه بری از روی فرش وجود ندارد و برای هر ماده و یا لکه یک راه مخصوص موجود است. بنابراین در ابتدا باید نوع لکه را شناسایی کنید، سپس به دنبال راه حل و روش تمیز کردن آن باشید. توجه داشته باشید که هر نوع بافت فرش ممکن است به یک نوع ترکیب یا ماده لکه بر واکنش نشان دهد. هر راه کاری را بر روی فرش های دستبافت انجام ندهید، زیرا ممکن است باعث آسیب به آن شود.

پاک کردن لکه روغن از روی فرش
لکه های روغن چسبناک و سخت هستند و خاصیت چسبناکی آنها باعث میشود به سرعت به فرش بچسبند و حجم وسیعی را آغشته کنند. در ابتدا یک پارچه حوله ای تمیز بردارید و روی روغن های ریخته شده پهن کنید و با دست و به صورت ضربه ای روی آن بزنید تا روغن های اضافی جذب پارچه شوند. دقت کنید که روغن ها به قسمت های دیگر سرایت نکند. اگر احساس کردید هنوز هم روی فرش آثار روغن باقی مانده است اضافی آن با کاردک یا قاشق جمع کنید و با آب گرم آبکشی نمایید. درمرحله ی بعدی از مواد زیر برای تمیزی بیشتر می توانید استفاده کنید:

جوش شیرین: به این صورت که مقداری جوش شیرین را روی فرش بریزید تا روغن ها را به خود جذب کند.
نشاسته ذرت : این ماده هم مانند جوش شیرین عمل میکند.
این دو ماده باید به مدت 15دقیقه برروی فرش بمانند و بعد از گذشت این زمان میتوانید با استفاده از مکش جارو برقی آنها را را روی فرش جمع کنید. در انتها برای تمیزی بیشتر از چند قطره مایع ظرفشویی که با سطل کوچکی آب گرم مخلوط کرده اید، یا مخلوط سرکه و آب گرم و صابون رنده شده، با برس نرم یا پارچه ی تمیز محل روغنی را تمیز نمایید.

پاک کردن لکه ی عسل از فرش
زمانی که عسل روی فرش می ریزد به سرعت به فرش نفوذ میکند و موجب چسبندگی تارهای فرش به یکدیگر می شود. لکه ی عسل اگر به سرعت رفع نشود به دلیل چسبندگی زیاد باعث از بین رفتن نخ فرش میشود. برای این منظور می توانید از مایع ظرفشویی بعنوان لکه بر فرش استفاده کنید. درابتدا لایه ای که عسل ایجاد کرده را با قاشق از بین ببرید، سپس دستمال پارچه ای تمیز را روی عسل گذاشته و برمیداریم تا عسل ها جذب پارچه شوند. در انتها مایع ظرفشویی یا شامپو فرش را با مقدار مناسب آب مخلوط کرده و با پارچه به صورت ضربه ای روی لکه می زنیم. در مرحله ی آخر با یک پارچه تمیز دیگر محل مورد نظر را خشک می کنیم.

پاک کردن لکه ی واکس از روی فرش
اگر فرش شما بر اثر واکس کفش دچار کثیفی و لکه شد اولین کاری که باید انجام دهید حدف لایه ی ایجاد شده با استفاده از کارد یا قاشق است. برای از بین بردن لکه واکس از روی فرش باید از ماده حلال خشک شویی مانند شامپو فرش به عنوان لکه بر فرش استفاده کنید. اگر شامپو فرش در دسترس نبود می توانید یک قاشق غذا خوری مایع ظرفشویی را با یک لیوان آب داغ مخلوط کرده و به آن یک قاشق آمونیاک خانگی اضافه کنید و با یک برس یا اسفنج نرم لکه را از بین ببرید. در انتها حتما منطقه مورد نظر را با پارچه مرطوب تمیز کنید.

پاک کردن لکه ی مداد شمعی از روی فرش
یکی از حلال هایی که در این موارد به عنوان لکه بر فرش استفاده می شود سرکه و الکل است. ابتدا یک پنبه ی آغشته به الکل را روی لکه قرار دهید دقت کنید که پنبه را روی لکه نکشید تا لکه وسیع تر نشود. هرچند دقیقه پنبه را به الکل آغشته کنید زیرا ممکن است الکل از روی پنبه بپرد. به جای الکل، سرکه را می توانید جایگزین کنید. این کار را تا پاک شدن کامل لکه تکرار کنید.

پاک کردن لکه ی نوشیدنی ها از روی فرش
یکی از مشکلاتی که ممکن است به وفور اتفاق بیفتد مخصوصا در خانواده هایی که کودک دارند ریختن شربت و نوشیدنی های رنگی بر روی فرش است. در این موارد از آب کربناته یا آب گازدار به عنوان لکه بر فرش استفاده کنید. قبل از خشک شدن لکه روی آن آب گازدار بریزید، سپس روی آن یک حوله تمیز قرار دهید تا مایع و لکه جذب آن شوند. در انتها یک ماده شوینده مانند مایع ظرفشویی یا شامپو فرش را با آب گرم مخلوط کرده و روی لکه اسپری کنید و با پارچه سفید و تمیز آن را خشک نمایید. حوله را روی لکه پهن کنید و اتو را روی بالاترین درجه تنظیم کرده و روی پارچه حرکت دهید تا هم لکه جذب پارچه شود و هم فرش نسوزد. بعد از خشک شدن فرش روی فرش جارو برقی بکشید تا پرزهای فرش که بر اثر اتوکشی حالت خوابیده پیدا کرده اند دوباره به حالت اولیه خود بازگردند.

پاک کردن لکه ژله از روی فرش
لکه هایی که بر اثر ژله های رنگی خوراکی ایجاد می شوند خیلی به سادگی تمیز نمی شوند. در این مورد هم مانند سایر موارد سرعت عمل و تازه یا قدیمی بودن لکه روی میزان پاک شدن لکه موثر است. ضمن اینکه باید بدانیم به دلیل اینکه ژله ها از مواد قندی تشکیل شده اند و شیرین هستند باعث پوسیدگی فرش می شوند. اگر از این اتفاق مدت زمان زیادی نگدشته است ابتدا ژله ها را از روی فرش بردارید و سپس از مایع ظرفشویی و یا شامپو فرش به عنوان لکه بر استفاده کنید .اگر لکه ی ایجاد شده قدیمی و خشک شده است می توانید از سرکه استفاده کنید. ابتدا روی آن آب داغ بریزید و اجازه دهید چند دقیقه خیس بخورد، سپس یک قاشق غذا خوری سرکه را یا مقداری ماده شوینده را با مقداری آب گرم مخلوط کرده و با استفاده ازپارچه تمیز لکه را پاک کنید.

پاک کردن لکه چسب مایع از روی فرش
درهنگام کار با چسب باید نهایت دقت راداشته باشید که روی فرش نریزد. اماگاهی با تمام دقتی که انجام می دهید باز ممکن است این اتفاق رخ دهد. بنابراین باید راه مقابله با آن را بدانید. هرچند که سرعت عمل برای از بین بردن تمام لکه ها مهم است اما در مورد چسب بسیار اهمیت بیشتری دارد. زیرا اگر چسب خشک شود هم به بافت فرش آسیب وارد میکند هم پاک کردن آن مشکل تر می شود. برای لکه ای که تازه ایجاد شده درابتدا باید چسب را به آرامی و بدون اینکه پخش شود جمع کنید. سپس می توانید از آب و صابون و مایع ظرفشویی بعنوان لکه بر فرش استفاده کنید. به این صورت که این مواد را به خوبی باهم ترکیب کرده و با پارچه ای تمیز روی لکه ی به جا مانده از چسب بگذارید. این کار راتا زمانی که لکه کاملا پاک شود ادامه دهید.

پاک کردن لکه ی زغال از روی فرش
برای از بین بردن لکه ی زغال باید از حلال مناسب به عنوان لکه بر فرش استفاده کرد. در ابتدا با استفاده از یک انبر زغال را از روی فرش بردارید تا قسمت های دیگری از فرش زغالی و سیاه نشود. سپس می توانید از مخلوط آب و سرکه ی سفید و پاک کننده مناسب برای تمیز کردن استفاده کنید. دستمال تمیزی را به مخلوط آغشته کرده و به صورتی که حرکت دستتان به سمت مرکز لکه باشد آن را پاک کنید. در ادامه برای حذف کامل لکه میتوانید از مخلوط آب و الکل استفاده کنید.(ابتدا آب و الکل را روی قسمت کمی از فرش تست کنید زیرا ممکن است بافت فرش شما نسبت به الکل حساس باشد و واکنش نشان دهد.)

پاک کردن لکه ی شکلات از روی فرش
حتما برایتان اتفاق افتاده که فرزند کوچکتان شکلاتش را بر روی فرش انداخته و لکه ی تیره ی آن باعث به وجود آمدن نمای بدی شده است. شکلات به دلیل شیرین بودن و چسبندگی می تواند آسیب زیادی به فرش شما وارد کند . بنابراین در اولین فرصت باید تمیز شود. در ابتدا تکه ی شکلات را از روی فرش بردارید ولی اگر شکلات آب شده است می توانید یک تکه یخ را وی آن بگذارید تا از حالت مایع و روان بودن خارج شود. سپس به راحتی با کاردک یا چاقو آن را بتراشید.

سپس از شامپو فرش به عنوان لکه برفرش استفاده کنید. مقداری از شامپو فرش را با آب مخلوط کرده و با اسفنج خشک و زبر لکه را تمیز کنید. برای درخشان کردن فرش می توانید فرش را با آب و سرکه سفید هم تمیز کنید. در انتها حتما رطوبت فرش را خشک کنید تا از ایجاد پوسیدگی جلوگیری شود.

پاک کردن لکه خون از روی فرش
اگر لکه خون هنوز خیس است راحت تر تمیز می شود اما اگر لکه خون خشک شده باشد باید از مواد شوینده قوی تری بعنوان لکه بر فرش استفاده کرد. برای لکه ی تازه ی خون اول از یک حوله ی خشک برای جذب رطوبت استفاده کنید و با حرکت فشاری دست لکه را با پارچه جذب کنید. اصلا از آب گرم استفاده نکنید زیرا باعث روان شدن خون و نفوذ خون به بافت فرش می شوید. سپس روی لکه ی خون آب سرد را اسپری کرده و بگذارید چند دقیقه زمان بگذرد و سپس با دستمال تمیز لکه گیری کنید. این کار راتا جایی ادامه دهید که لکه کاملا پاک شود. اگر هنوز لکه باقی مانده مقداری نمک را با آب سرد به حالت خمیر درآورید و روی لکه قرار دهید و با دستمال تمیز کنید. درانتها با استفاده از جاروبرقی نمک را از روی سطح فرش جمع کنید تا به بافت آن وارد نشود.

پاک کردن لکه خمیر بازی و اسلایم از روی فرش
یکی از سرگرمی های مورد علاقه کودکان امروزی خمیربازی و اسلایم است که گاهی درد سرهایی راهم به دنبال دارد. به خصوص اسلایم که نسبت به خمیر بازی چسبندگی بسیار بیشتری دارد. اگر اسلایم روی زمین خشک شده باشد باید با برس زبر یا دستمال محکم روی فرش بکشید تا تکه های خمیر جدا شده و جمع شوند. سپس با جاروبرقی تکه های جدا شده را کاملا جمع کنید. برای از بین بردن لکه از سرکه سفید و آب بعنوان لکه بر فرش استفاده کنید. این مخلوط را درون یک بطری اسپری بریزید و روی فرش اسپری کنید. لکه باید به خوبی به محلول آغشته شده باشد. سپس محل اسپری شده را با برس خوب تمیز کنید. در انتها با دستمال تمیز فرش را خشک کرده و رطوبت فرش را بگیرید.

پاک کردن لکه چای از روی فرش
بیشترین اتفاقی که برای همه رخ می دهد ریختن چای روی فرش است. کافی است یک نفر لیوان چای روی فرش را نبیند، همین برای به وجود آمدن یک لکه کافی است. وجود جوهر مازو در گیاه چای موجب تثبیت سریع رنگ چای روی فرش می شود. برای از بین بردن لکه چای می توانید از جوش شیرین استفاده کنید. به این صورت که یک فنجان جوش شیرین را درون یک کاسه بریزید و یک دستمال نم دار تمیز را درون جوش شیرین بزنید. سپس روی لکه ی چای کشیده و با آب سرد آبکشی کنید. این کار را تا زمان پاک شدن کامل لکه تکرار کنید. ماده دیگری که در این مواقع می توانید از آن به عنوان لکه بر فرش استفاده کنید نمک است. نمک را با آب گازدار مخلوط کرده و دستمالی را به این محلول آغشته نموده و روی فرش بکشید.

تمام این راه هایی که گفتیم ممکن است همیشه و روی همه نوع بافت فرش عمل نکند و نتیجه مطلوب را به شما ندهد. ممکن است مواد مورد نیاز به راحتی در دسترس نباشد؛ یا ترکیبات گفته شده لکه را از بین ببرند اما به بافت فرش آسیب وارد کنند. بهترین پیشنهاد برای این مواقع اسپری لکه بر منسوجات بایو سلامت است که به دلیل ارگانیک بودن، رنگ الیاف را نمی برد. شما با خیال راحت می توانید از این اسپری برای فرش های دستبافت و ماشینی خود استفاده کنید. اورگانیک بودن این محصول باعث شده تا این اسپری خاصیت ضد حساسیت بودن را نیز دارا باشد، در نتیجه بدون داشتن هیچ گونه نگرانی در مورد حساسیت زا بودن آن برای پوست دست یا تنفس می توانید از آن استفاده کنید.